علی در عرش بالا بی نظیر است ،،،،،،علی بر عالم و آدم امیر است

به عشق نام مولایم نوشتم ،،،،،،چه عیدی بهتر از عید غدیر است؟


ghadir khom postal www.patugh.ir 12 کارت پستال جدید عید غدیر خم

معجزه ای که درغدیرخم اتفاق افتاد


ظهور جبرئیل در غدیر


مسئله ى دیگرى که پس از خطبه ى پیامبر صلى اللَّه علیه و آله پیش آمد و بار دیگر حجت را بر همگان تمام کرد، این بود که مردى زیبا صورت و خوشبوى را دیدند که در کنار مردم ایستاده بود و مى گفت:

'به خدا قسم، روزى مانند امروز هرگز ندیدم. چقدر کار پسر عمویش را مؤکّد نمود، و براى او پیمانى بست که جز کافر به خداوند و رسولش آن را بر هم نمى زند. واى بر کسى که پیمان او را بشکند'.

در اینجا عمر نزد پیامبر صلى اللَّه علیه و آله آمد و گفت: شنیدى این مرد چه گفت؟! حضرت فرمود: آیا او را شناختى؟ گفت: نه. حضرت فرمود:

'او روح الأمین جبرئیل بود. تو مواظب باش این پیمان را نشکنى، که اگر چنین کنى خدا و رسول و ملائکه و مؤمنان از تو بیزار خواهند بود'!


[ بحارالأنوار: ج 37 ص 120 و 161. عوالم: ج 3:15 ص 85 و 136. ]

معجزه غدیر، امضاى الهى


واقعه ى عجیبى که به عنوان یک معجزه، امضاى الهى را بر خطوط پایانى واقعه ى غدیر ثبت کرد ماجراى 'حارث فهرى' بود. در آخرین ساعات از روز سوم، او با دوازده نفر از اصحابش نزد پیامبر صلى اللَّه علیه و آله آمد و گفت:

اى محمد! سه سؤال از تو دارم: آیا شهادت به یگانگى خداوند و پیامبرى خود را از جانب پروردگارت آورده اى یا از پیش خود گفتى؟ آیا نماز و زکات و حج و جهاد را از جانب پروردگار آورده اى یا از پیش خود گفتى؟ آیا اینکه درباره ى على بن ابى طالب گفتى: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیّ مَوْلاه...'، از جانب پروردگار بود یا از پیش خود گفتى؟

حضرت در جواب هر سه سؤال فرمودند:

'خداوند به من وحى کرده است و واسطه ى بین من و خدا جبرئیل است و من اعلان کننده ى پیام خدا هستم و بدون اجازه ى پروردگارم خبرى را اعلان نمى کنم'.

حارث گفت:

خدایا، اگر آنچه محمد مى گوید حق و از جانب توست سنگى از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکى بر ما بفرست.

سخن حارث تمام شد و به راه افتاد خداوند سنگى از آسمان بر او فرستاد که از مغزش وارد شد و از دُبُرش خارج گردید و همانجا او را هلاک کرد.

بعد از این جریان، آیه ى 'سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ، لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ...' [ سوره ى معارج: آیه ى 21. ] نازل شد. پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به اصحابشان فرمودند: آیا دیدید و شنیدید؟ گفتند: آرى.

با این معجزه، بر همگان مسلّم شد که 'غدیر' از منبع وحى سرچشمه گرفته و یک فرمان الهى است.

از سوى دیگر، تعیین تکلیف براى همه ى منافقان آن روز و طول تاریخ شد که همچون حارث فهرى فکر مى کنند و به گمان خود خدا و رسول را قبول دارند و بعد از آنکه مى دانند ولایت على بن ابى طالب علیه السلام از طرف خداست صریحاً مى گویند ما تحمل آن را نداریم!! این پاسخ دندان شکن و فورى خداوند ثابت کرد که هر کس

ولایت على علیه السلام را نپذیرد، خدا و رسول را قبول ندارد و کافر است.


[ بحارالأنوار: ج 37 ص 136 و 162 و 167. عوالم: ج 3:15 ص 56 و 57 و 129 و 144. الغدیر: ج 1 ص193. لازم به تذکر است که نام 'حارث فهرى' در روایات به اسمهاى مختلف آمده است که احتمالاً بعضى از نامها مربوط به دوازده نفر همراهان او باشد. ]

شیعه هابه شیعه بودنتان افتخارکنید!دلیل فراموشی پیام غدیر....

صالح - یکى از فرزندان میثم - نقل کرده است که: پدرم گفت: روزى در بازار بودم، «اصبغ بن نباته‏» یکى از یاران على(ع) نزد من آمد و با حالتى شگفت‏زده گفت: اى واى. . . میثم! از امیرمؤمنان سخنى دشوار و عجیب شنیدم.

گفتم: چه شنیدى؟

گفت: شنیدم که مى‏فرمود: «حدیث و سخن اهل‏ بیت، بسیار سنگین و دشوار است و آن را جز فرشته‏اى مقرب یا پیامبرى صاحب رسالت‏ یا بنده مؤمنى که خداوند، دلش را براى ایمان آزموده است، توان تحملش را ندارد و به درک عمق آن نمى‏رسد».

فورى برخاسته، خدمت‏ حضرت على(ع) رفتم و از او نسبت ‏به کلامى که از «اصبغ‏» شنیده بودم، توضیح خواستم، حضرت، تبسمى کرد و فرمود: بنشین! اى میثم! آیا هر صاحب دانشى مى‏تواند هر علمى را حمل کند و بار آن را بکشد؟! خداوند وقتى به فرشتگان گفت که مى‏خواهم در زمین، جانشینى قرار دهم، فرشتگان گفتند: خدایا آیا کسى را در آن قرار مى‏دهى که فساد کند و خون بریزد؟ آن گاه با اشاره‏اى به داستان حضرت موسى و خضر و سوراخ کردن آن کشتى و کشتن آن غلام فرمود: پیامبر ما در روز غدیرخم دست مرا گرفت و فرمود: «خدایا! هر که را من مولایش بودم، على مولاى اوست»، ولى جز اندکى که خداوند، نگاهشان داشت، آیا دیگران این کلام پیامبر را به دوش کشیدند و فهمیده و عمل کردند؟ پس بشارت‏ باد بر شما! که با آنچه از گفته پیامبر حمل کردید و به آن متعهد ماندید، خداوند به شما امتیازى بخشید که به فرشتگان و رسولان نداد. پس بدون پروا و گناه فضیلت ما و کار بزرگ و شان والاى ما را به مردم بازگویى کنید!



(( احادیث عید غدیرخم ))



برترین عید امت

رسول خدا (ص) فرمود :روز غدیر خم برترین عید هاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد ؛ آن روز برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار ( و فرمانده ) امتم منصوب کنم ، تا بعد از من مردم توسط او هدیت شوند ، و آن روزى است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین براى آنان پسندید .

( امالى صدوق : 125، ح .8 )


عید بزرگ خدا


امام صادق (ع) فرمود :روز غدیر خم عید بزرگ خداست ، خدا پیامبرى مبعوث نکرده ، مگر ینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان ، روز عهد و پیمان و در زمین ، روز پیمان محکم و حضور همگانى است .
 
( وسائل الشیعه ، 5: 224، ح .1 )


فضیلت واقعى « روز غدیر » امام صادق (ع) فرمود :به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعى « روز غدیر » را مى  شناختند ، فرشتگان روزى ده  بار با آنان مصافحه مى  کردند و بخشش هاى خدا به  کسى  که  آن روز را شناخته ، قابل  شمارش نیست .

( مصباح المتهجد : .738 )

چهار روز بسوى خدا مى  شتابند


امام صادق (ع) فرمود :هنگامى که روز قیامت برپا شود چهار روز بسرعت بسوى خدا مى  شتابند همانطور که عروس به حجله  اش بسرعت مى  رود .
آن روزها عبارتند از :
روز عید فطر و قربان و جمعه و روز غدیر خم .


( اقبال سید بن طاووس : .466 )


حاضران به غیبان برسانند!

 
رسول خدا (ص) ( در روز غدیر ) فرمود :

اى مسلمانان ! حاضران به غیبان برسانند : کسى را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است ، به ولایت على سفارش مى  کنم ، آگاه باشید ولایت على ، ولایت من است و ولایت من ، ولایت خداى من است . این عهد و پایمانى بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم .

( بحارالانوار 37: 141، ح .35 )

در این روز به یکدیگر هدیه بدهید
 
امیر المؤمنین (ع) ( در خطبه روز عید غدیر ) فرمود :

وقتى که به همدیگر رسیدید همراه سلام ، مصافحه کنید ، و در این روز به یکدیگر هدیه بدهید ، این سخنان را هر که بود و شنید ، به آن که نبود برساند ، توانگر به سراغ مستمند برود ، و قدرتمند به یارى ضعیف ، پیامبر مرا به این چیزها امر کرده است .

( وسائل الشیعه 7: .327 )



من پیش خدا ضامنم  از کفر و تنگدستى
 
امیر مؤمنان (ع) فرمود :چگونه خواهد بود حال کسى که عهده  دار هزینه زندگى تعدادى از مردان و زنان مؤمن ( در روز غدیر ) باشد ، در صورتى که من پیش خدا ضامنم که از کفر و تنگدستى در امان باشد .

( وسائل الشیعه 7: .327 )


یک درهم برابر هزار درهم است

 
از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود :


یک درهم به برادران با ایمان و معرفت ، دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است ، بنابرین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان .

( مصباح المتهجد : .737 )


روزخوشى و شادى

 
امام صادق (ع) فرمود :


عید غدیر ، روز عید و خوشى و شادى است و روز روزه  دارى به عنوان سپاس نعمت الهى است .

( وسائل الشیعه 7: 326، ح .10 )


برابر با هشتاد ماه است

 
امام صادق (ع) فرمود :


ارزش عمل در آن روز ( عید غدیر ) برابر با هشتاد ماه است ، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر (ص) زیاد شود ، و مرد ، بر خانواده خود توسعه دهد .

( وسائل الشیعه 7: 325، ح .6 )


هفتاد نور بر قبر او واردمی شود

 
امام رضا (ع) فرمود :


کسى که در روز ( غدیر ) مؤمنى را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى کند و قبرش را توسعه مى  دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت مى  کنند و او را به بهشت بشارت مى  دهند .

( اقبال الاعمال : .778 )

در آن روز حضور پیدا کرده است
 
امام صادق (ع) فرمود :


کسى که در روز عید غدیر هر ساعتى که خواست ، دو رکعت نماز بخواند و بهتر ینست که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتى است که امیرالمؤمنین(ع) در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد ، ( هر که چنین کند ) همانند کسى است که در آن روز حضور پیدا کرده است .

( وسائل الشیعه 5: 225، ح .2 )


باروزه تمام عمر جهان برابر است


 
امام صادق (ع) فرمود :


روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است . یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد ، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است .


( وسائل الشیعه 7: 324، ح .4 )


اوهرگزشمارابه گمراهى نمى  کشاند
 
رسول خدا (ص) فرمود :

کسى که مى خواهد زندگى و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه اى که پروردگارم به من وعده کرده ، ساکن شود ، ولایت على بن ابى طالب (ع) را انتخاب کند ، زیرا او هرگز شما را از راه هدیت بیرون نبرده ، به گمراهى نمى  کشاند .

( الغدیر 10: .278 )


واجب الهى است

 
رسول خدا (ص) فرمود :ولایت على بن ابیطالب (ع) ولایت خداست ، دوست داشتن او عبادت خداست ، پیروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند ، جنگ با او ، جنگ با خدا و صلح با او ، صلح با خداى متعال است .

( امالى صدوق : .32 )